Na jaren van trouwe dienst was mijn Panasonic AG-HMC150 dan toch aan vervanging toe. Het beeldscherm had een jaar geleden al een plons zout water over zich heen gehad en de specs waren 2 jaar geleden al achterhaald. Geen 4K, geen 60p en een lage bitrate.
Hoewel ik als back-up camera de Panasonic DMC-G7 gebruik, wilde ik toch wat meer een echte video camera. Maar dan wel één die net iets meer in huis had dan gewoon een videocamera. Vlak voor de corona crisis had ik een bestelling geplaatst voor de Balck Magic Pocket Cinema Camera 4K. Een kleine handzame Cinema Camera met de vormfactor van een flinke DSLR. Deze camera heeft een Micro 4/3 systeem, filmt in 4K tot 60 fts. Heeft een aantal mooie compressie technieken aan boord maar kan ook in RAW filmen. Opslag kan nog gewoon op SD kaartjes maar ook direct op een SSD.
Accu laden, SD kaart er in en een lens opschroeven en de camera is klaar voor gebruik. Meer is er niet nodig om de deze camera te gebruiken. Maar in de basis is deze camera karig. De kleine accu die je bij de camera krijgt houdt het niet langer uit dan 20 minuten. Dat is niet echt handig als je de hele dag in het veld staat te filmen. Het touchscreen op de camera is groot genoeg maar zit vast aan de achterkant. Een extra monitor is dus wel een must have en om alles aan de camera vast te maken is een camera cage ook wel handig. Gelukkig had ik al rekening gehouden met deze aankoop en had ik voor mijn andere camera's al een monitor en een extra accu gekocht. Deze konden dus zo naar de BMPCC4k.
De eerst draaimomenten maakte ik tijdens filmopnamen van de 75One Challenge van Ramses Bekkenk. In het begin ging het allemaal wel wat onwennig maar al snel had ik de smaak te pakken. Ik was al gewend om geen gebruik te maken van de automatische instellingen dus het was nu alleen nog zaak om goed de focus in de gaten te houden. Gelukkig heeft de camera (en de externe monitor) focus peaking dus goed op je scherm blijven kijken en opletten. Vooruit denken en scherpstellen op de plek waar je denkt het onderwerp gaat komen. Maar omdat je dat bij evenement videografie niet helemaal kan voorspellen, film ik altijd al met een hoger diafragma zodat een groot gedeelte van het beeld scherp is. Dit is niet echt cinematisch, maar wel beter dan het shot missen.
Ondertussen heb ik al wat uurtjes met deze camera gedraaid. Dit vind ik de voor- en nadelen van deze camera.
Ja, deze website gebruikt ook cookies. Dit is de vervelende maar verplichte cookie melding!